Maria Montessori była naprawdę niezwykłą kobietą..
Urodziła się 31 sierpnia 1870 r. w Chiaravalle (Włochy). Była jedną z pierwszych kobiet we Włoszech, które ukończyły studia medyczne. Jej praca z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie dała znakomite wyniki.
Praca z grupą dzieci w wieku przedszkolnym ze slumsów Rzymu, jej obserwacje pozwoliły odkryć dziecięcą zdumiewającą, zdolność do uczenia się. Dzieci uczą się prawie bez wysiłku ! Ta prosta, ale głęboka prawda stała się kamieniem węgielnym całego jej życia w dążeniu do reformy edukacji.
1876 – 1883 podjęła naukę w rzymskiej szkole publicznej. 1883 – 1890 odbyła naukę w średniej szkole techniczno - przyrodniczej dla chłopców. 1890 –1892 studia matematyczne i przyrodnicze na Uniwersytecie Rzymskim. 1892 – 1896 studia medyczne na Uniwersytecie Rzymskim. 10.07.1896r. uzyskała tytuł „Dottoressa” w dziedzinie psychiatrii. W 1897 r. Maria Montessori podjęła pracę w Klinice Psychiatrycznej Uniwersytetu Rzymskiego. M. Montessori stwierdziła, że problem rozwoju i kształcenia dzieci upośledzonych jest natury pedagogicznej niż medycznej – dzieciom należy stworzyć odpowiednie warunki wychowawcze, czyli specjalne metody pracy nad ich rozwojem. 31. 03. 1898r. narodziny syna Mario. Wiosną 1900 r. Narodowa Liga Wychowania Dzieci Upośledzonych Umysłowo w Rzymie utworzyła Instytut Medyczno-Pedagogiczny Kształcenia Nauczycieli dla Opieki i Wychowania Dzieci Umysłowo Upośledzonych, połączony ze szkołą ćwiczeń dla 22 uczniów. Kierowanie placówką powierzono M. Montessori. Okazało się, że dzieci upośledzone umysłowo, osiągały lepsze wyniki w nauce niż dzieci zdrowe.
06. 01. 1907 r. Montessori otworzyła pierwsze przedszkole - Case dei Bambini–Domy Dziecięce w dzielnicy zamieszkałej przez rodziny robotnicze. Głównym celem powstałej placówki miała być resocjalizacja mieszkańców oraz zajęcie się dziećmi pozostającymi bez opieki. Dzieci zostały objęte opieką i edukacją odpowiednią do wieku. 1909 r. wydała pierwszą książkę pt: " Il metodo della pedagogica scientifica all' educatione infantile nelle casa dei bambini" ( pol. wyd. "Domy dziecięce") - opis koncepcji przedszkola i zarys metody pracy z dziećmi w "przygotowanym otoczeniu".
Wyposażała placówkę w meble i przedmioty przystosowane do potrzeb i wieku dziecka według własnego projektu.
W 1910 r. M. Montessori rezygnuje ze wszystkich zajęć, łącznie z prawem wykonywania zawodu lekarza i poświęca się pracy na rzecz dzieci. Od 1911 r. metodę M. Montessori stosowano już w szkołach w całych Włoszech, oraz w Szwajcarii. W 1912 powstawały (m. in. w Anglii i USA) komitety popierające tę pedagogikę.M. Montessori poświęca się całkowicie propagowaniu własnej metody, odbywa liczne podróże w celu wspierania rozwijającego się ruchu montessoriańskiego. W 1916 r. w Barcelonie opracowała podstawy metodyki wychowania religijnego. W 1923 r. nadanie M. Montessori przez Uniwersytet Durham w USA tytułu Doktora Honoris Causa.
Jej metodyka nauczania oraz idee wychowania szybko się upowszechniły w wielu innych krajach i są popularne do dziś.
W roku 1929 powstaje Association Montessori Internationale (AMI) – Międzynarodowe Stowarzyszenie Montessori, które staje się centralną organizacją koordynującą działalność placówek i towarzystw montessoriańskich na świecie oraz zajmującą się kształceniem nauczycieli.
ciąg dalszy w przygotowaniu…