Praca dzieci w montessoriańskim otoczeniu – grupa V

Praca dzieci w montessoriańskim otoczeniu – grupa V

W przedszkolu Montessori dzieci pracują w „przygotowanym otoczeniu”, które wyposażone jest w pomoce rozwojowe. Charakterystyczne jest dla nich to, że są ze sobą logicznie i integralnie powiązane, mają zasadę stopniowania trudności, która pozwala dziecku wybierać te materiały, które są zgodne z jego możliwościami i fazą rozwoju. Każdy materiał ma swój cel (np. rozwijanie konkretnej umiejętności). Materiały dają możliwość podjęcia działania, są nastawione na samodzielność dziecka, pozwalają mu na łatwiejsze poznawanie otaczającego świata. W przeciwieństwie do zabawy zabawkami, które pozwalają na tworzenie pozornej rzeczywistości, praca z materiałami pozwala na kontakt z jej rzeczywistym wymiarem. Efektem pracy dziecka w montessoriańskim przedszkolu jest zdobycie niezależności, samodzielności w myśleniu i działaniu, umiejętności planowania i organizowania pracy oraz osiągnięcia celu. Te kompetencje są szczególnie przydane we współczesnym świecie, a naszą rolą jest umożliwienie dziecku, by mogły je kształtować.

Komentarze są wyłączone.

Skip to content