Praca dzieci w przedszkolu Montessori – grupa V
W przedszkolu Montessori dzieci pracują w „przygotowanym otoczeniu” przy użyciu specjalnych materiałów, które są pogrupowane według stopniowania trudności i celów edukacyjnych. Praca jest samodzielna, a jej efektem jest rozwój niezależności, koncentracji i umiejętności planowania. Nauczyciel odgrywa rolę przewodnika i obserwatora, który wspiera dziecko, ale nie wyręcza go i nie ocenia. Dzieci mogą wybierać zadania i pracować nad nimi przez dłuższy czas, co pozwala im osiągnąć stan „polaryzacji uwagi”.
Dzieci samodzielnie wybierają, czym chcą się zająć, i pracują nad tym we własnym tempie.
Dziecko może wybrać aktywność zgodną z jego zainteresowaniami i aktualnym poziomem rozwoju. Obejmują one czynności z życia codziennego, takie jak dbanie o porządek, nakrywanie do stołu, sprzątanie czy wlewanie wody, które rozwijają motorykę i koordynację. Dzieci pracują z konkretnymi materiałami, które pozwalają na naukę poprzez działanie i zdobywanie konkretnych umiejętności (np. rozwój języka, matematyki, nauki).
Nauczyciel jest przewodnikiem, a nie tradycyjnym nauczycielem, który narzuca swoje zdanie.
Systematycznie obserwuje każde dziecko, aby poznać jego potrzeby i zainteresowania.
Dba o porządek w „przygotowanym otoczeniu” i wprowadza zasady funkcjonowania grupy, pilnując ich przestrzegania. Pomaga dziecku, gdy jest o to przez nie poproszone, ale nie wykonuje czynności za nie.
