Z wizytą w krainie muzyki – grupa V

Z wizytą w krainie muzyki – grupa V

Jeżeli mówimy o wychowaniu  muzycznym dzieci, to pierwszym jego etapem  powinny być ćwiczenia słuchowe, W  ramach  ćwiczeń  słuchowych,  oprócz  słuchania  utworów muzycznych, M. Montessori proponuje odpowiedni materiał rozwojowy: puszki  szmerowe, dzwonki, instrumenty muzyczne. Drugi etap jest związany z rytmem i gimnastyką rytmiczną. Uwzględniany jest tu rozwój psychomotoryczny polegający na połączeniu umiejętności słuchania muzyki z koordynacją ruchową. Dzieciom proponuje się ćwiczenia – tak zwane:  „chodzenie  po  elipsie”. Celem poruszania się po elipsie jest kształtowanie równowagi i  koordynacji  ruchowej  całego  ciała. Kolejnym etapem wychowania muzycznego jest odtwarzanie muzyki. Ciało i ruch tworzą muzykę. Montessori podkreśla, że w wieku 2-5 lat następuje  percepcja  mowy,  która  polega  na  stymulowaniu  aparatu mowy  przez  bodźce  słuchowe.  Dlatego ten etap w życiu dziecka jest idealnym okresem dla rozpoczęcia kształtowania  muzykalnego  ucha        i  poprawnego  korzystania  z  głosu. Można zatem stwierdzić, że wcześnie rozpoczęta edukacja muzyczna rozwija u dziecka kreatywność oraz wspomaga rozwój zdolności i umiejętności przydatnych w całym życiu. Muzyka rozwija procesy poznawcze oraz wrażliwość dziecka. Podkreślmy, że edukacja muzyczna wpływa na rozwój każdego dziecka w sferze fizycznej, psychicznej
i intelektualnej. Wpływa na koncentrację, pamięć i wyobraźnię. Dlatego tak ważna jest świadomość roli muzyki w rozwoju dziecka, o czym przekonana była już 120 lat temu Maria Montessori wprowadzając edukację muzyczną u małych dzieci.

Komentarze są wyłączone.

Skip to content