„ Najważniejszy okres w życiu to nie czas studiów uniwersyteckich, ale pierwszy okres, od urodzenia do szóstego roku życia .” (Maria Montessori)
Specyfika pracy prowadzonej według pedagogiki Marii Montessori zakłada tworzenie grup dziecięcych zróżnicowanych wiekowo. Niewątpliwymi zaletami współdziałania ze sobą dzieci z kilku roczników jest możliwość wzajemnego uczenia się od siebie, rozwijania niezależności od dorosłych, samodzielności oraz empatii. Grupa zróżnicowana wiekowo jest grupą, która stwarza dziecku naturalne środowisko- zbliżone do rodzinnego. Prowadzi to do prawidłowego, harmonijnego oraz wszechstronnego rozwoju dziecka. Różnica wieku jest naturalnym czynnikiem wpływającym na pewne zachowania i sytuacje w grupie. Starsze dzieci pomagają młodszym w wielu czynnościach, zadaniach stając się jednocześnie wzorem i modelem do naśladowania. Dzieci w takiej grupie mogą obserwować, że każdy z nas jest inny, wyjątkowy i posiada jakieś zdolności, rzecz w tym by je odkryć, obudzić w sobie, bez względu na to czy ma się 3 czy 6 lat.