Z wizytą w krainie muzyki – grupa V
Jeżeli mówimy o wychowaniu muzycznym dzieci, to pierwszym jego etapem powinny być ćwiczenia słuchowe, W ramach ćwiczeń słuchowych, oprócz słuchania utworów muzycznych, M. Montessori proponuje odpowiedni materiał rozwojowy: puszki szmerowe, dzwonki, instrumenty muzyczne. Drugi etap jest związany z rytmem i gimnastyką rytmiczną. Uwzględniany jest tu rozwój psychomotoryczny polegający na połączeniu umiejętności słuchania muzyki z koordynacją ruchową. Dzieciom proponuje się ćwiczenia – tak zwane: „chodzenie po elipsie”. Celem poruszania się po elipsie jest kształtowanie równowagi i koordynacji ruchowej całego ciała. Kolejnym etapem wychowania muzycznego jest odtwarzanie muzyki. Ciało i ruch tworzą muzykę. Montessori podkreśla, że w wieku 2-5 lat następuje percepcja mowy, która polega na stymulowaniu aparatu mowy przez bodźce słuchowe. Dlatego ten etap w życiu dziecka jest idealnym okresem dla rozpoczęcia kształtowania muzykalnego ucha i poprawnego korzystania z głosu. Można zatem stwierdzić, że wcześnie rozpoczęta edukacja muzyczna rozwija u dziecka kreatywność oraz wspomaga rozwój zdolności i umiejętności przydatnych w całym życiu. Muzyka rozwija procesy poznawcze oraz wrażliwość dziecka. Podkreślmy, że edukacja muzyczna wpływa na rozwój każdego dziecka w sferze fizycznej, psychicznej
i intelektualnej. Wpływa na koncentrację, pamięć i wyobraźnię. Dlatego tak ważna jest świadomość roli muzyki w rozwoju dziecka, o czym przekonana była już 120 lat temu Maria Montessori wprowadzając edukację muzyczną u małych dzieci.