Prezentacja zdjęć z domowego przedszkola – grupa V
Kiedy dzieci chcą same się ubierać, malować farbami, wyklejać, wycinać, układać, przekładać, przesypywać, kroić, obierać, sprzątać…– pozwólmy im na to, nawet jeśli wiemy, że nie zrobią tego tak szybko, sprawnie i dokładnie jak my – dorośli. Pokażmy, że szanujemy ich pierwsze próby samodzielności i towarzyszymy im zawsze, bez względu na okoliczności.
Ich okna samodzielności otwierają się okresowo, ale dla dzieci są one niepowtarzalną okazją do tego, aby mogły nauczyć się brania odpowiedzialności za siebie i swoje działania, wiary w siebie i swoje możliwości oraz wzmacniania poczucia własnej sprawczości.
Pamiętajmy, że mózg dziecka uczy się poprzez samodzielne odkrywanie znaczeń i eksperymentowanie. Tylko wówczas, kiedy młody człowiek działa sam, w jego mózgu zachodzą procesy korzystnie wpływające na rozwój poznawczy, jeśli pozwalamy dziecku samodzielnie wykonywać różne czynności (codzienne prace domowe czy pielęgnacyjne), zwiększamy jego szanse na stanie się samodzielnym i spełnionym dorosłym, niezależnie od środowiska społecznego, w jakim dorasta.