Praca z materiałem Marii Montessori – grupa V
Maria Montessori mówiła, by „podążać za dzieckiem”, a to oznacza by je uważnie obserwować, dostrzegać jego potrzeby
i zainteresowania. Należy również szanować tempo rozwoju dziecka, dla każdego z nich jest ono indywidualne. Dziecko należy przygotować do otoczenia w sposób taki, by mogło stymulować swoje aktualne wrażliwe fazy rozwoju. Praca własna to bardzo ważny czas, w którym dziecko, angażując umysł i zmysły, gromadzi doświadczenia niezbędne do zrozumienia abstrakcyjnych pojęć, rozwija wyobraźnię i trenuje nowe umiejętności. Są one inspiracją do twórczego działania a naukę zamieniają
w fascynującą odkrywczą zabawę. Wykonywanie czynności higieniczno-porządkowych – ćwiczy motorykę dużą i małą
u dziecka, koncentrację oraz troskę o otoczenie. Praktyczne zajęcia życia codziennego nie tylko pomagają dzieciom opanować codzienne zadania, ale także wspierają niezależność, kontrolę ciała i koordynację ruchu, koncentrację i poczucie porządku. Najprostszym sposobem wspierania rozwoju tej sfery dziecka w domu jest angażowanie go we wszelakie czynności wykonywane w życiu codziennym i rodzinnym. Dobrym pomysłem jest wspólne gotowanie, obieranie przez dziecko warzyw, krojenie owoców. Dużo rolę odgrywa samodzielne ubieranie i rozbieranie się. Dziecko używa swoich dłoni do zdejmowania spodni, zakładania butów, ściągania czapki. Dlatego-pozwólmy mu to zrobić samemu!:) Przez codzienne, niepozornie naturalne czynności usprawnia się motoryka mała dzieci. Jak ważny jest prawidłowy rozwój ruchowy dłoni i palców dziecka? Bardzo! Będziemy to zauważać w każdym następnym działaniem podejmowanym przez dziecko. Dlatego warto zadbać
o rozwój motoryki małej, gdyż zaowocuje on prawidłowym chwytem pisarskim i odpowiednim przygotowaniem ręki do pisania. Dziecko, które od najmłodszych lat rozwija motorykę małą ma lepiej wyćwiczoną rękę, silny chwyt i podstawę do trzymania narzędzia pisarskiego. Warto wykorzystywać narzędzia i materiały, które mamy w domu, aby poprzez kreatywne spędzanie czasu z dzieckiem wpływać na jego rozwój.