Otoczenie dziecka jest w pedagogice Marii Montessori rozumiane bardzo szeroko. To nie tylko budynek i sale przedszkolne, ich wyposażenie, znajdujące się w salach rośliny, ale też zgromadzony w nich materiał rozwojowy. To także osoba nauczyciela oraz sposób, w jaki organizuje on pracę – stwarzając dzieciom możliwość działania przez doświadczenie. Zarówno przestrzeń, jak i materiał rozwojowy w placówkach Montessori są zaprojektowane i zorganizowane w taki sposób, by zaspokoić naturalną potrzebę aktywności, ruchu i manipulowania. W myśl zaleceń Marii Montessori, otoczenie zawiera liczne „impulsy” mające pobudzić dziecko do rozwojowego działania, sprzyjając jednocześnie koncentracji, dzięki czemu stwarza optymalne warunki do wystąpienia zjawiska polaryzacji uwagi.
Amadeusz i Teodor dbają o roślinyAmadeusz wsypuje pestki do wiaderkaAmadeusz zamiatachłopcy rysują zwierzęta egzotyczneCo to za bałagan, myślą dzieciDawid pracuje bardzo dokładnieDołożę jeszcze jeden element mówi ErnestDorotka wie do czego służą te pojemnikiDzieci po zajęciach jedzą owoceDzieci poznają bocianie zwyczajeDzieci uczą się o segregacji śmieciDzieci wiedzą że śmieci trzeba segregowaćKalendarz bocianiKostek pracuje z wagąLaura pisze po śladzie cyfrę 7Lilianka uczy się segregowaćLuba gotujeLuba i Kostia siedzą przy stoleLuba nakrywa do stołuLuba segreguje kolorowe kamykiMichał buduje z Ernestem wieżęMichał pracuje z różową wieżą i brązowymi schodamiMichał, Kostek i Luba pracują razemNela i Rita pracują z pomocamiNela układa kulkiOlek składa Ricie życzenia urodzinoweOlivier pracuje z cyframiOlivier układa puzzle montessoriPraca z metalowymi ramkamiRita z globusem idzie wokół urodzinowego słoneczkaStaś i Olivier pracują razemStaś pracuje bardzo dokładnieStaś przesypuje kolorowy piasekTeodor i Olivier pracują kolorowymi tabliczkamiTeodor pracuje z Laurą kolorowymi tabliczkamiUdało się cieszy się ErnestUrodzinowe słoneczko OlivieraWiosną przylatują bocianyWspólna praca daje dużo radościZajęcia z całą grupą są bardzo ciekaweZosia pielęgnuje rośliny